Rozhovor s Pavlem Mackem o kettlebellu, systému KB5 a funkčním tréninku

Protože náš informační portál funkčního tréninku CORE TRAINING CZ chce přinášet vše aktuální z oblasti funkčního cvičení a především odkazovat na to zajímavé, máme tu první mezi rozhovory a to s Pavlem Mackem ( www.kb5.cz ), který se nyní stal i se svou ženou Justýnou Mackovou( www.funkcnitrenink.cz ) prvními oficiálními certifikovanými RKC (Russian Kettlebell Challenge) instruktory u nás. Moc jim gratulujeme, protože z vlastní zkušenosti víme, že jsou skuteční trenéři na pravém místě.

1. Ahoj Pavle, kdy jsi se poprvé seznámil s KB (kettlebell) a v čem vidíš rozdíl mezi činkou?

S náčiním podobným kettlebellu jsem se poprvé setkal v čínské čtvrti San Francisca v době mých studií čínských bojových umění v r. 1997/1998 a následně v Hongkongu a Číně během mých dalších tréninkových pobytů. Tzv. „špalky s uchem“ a „kamenné zámky“ patří mezi nejpoužívanější posilovací nástroje čínských bojových umění a systém nácviku je navzdory trochu jinému tvaru velmi podobný cvičení s kettlebells, především co se týče kamenných a kovových „zámků“.

Dlouho jsem zvažoval nechat čínské „zámky“ vyrobit pro mou školu, ale tvar kettlebells tvar mi připadal univerzálnější než hranatý čínský originál. Od roku 2008 začínáme v rámci naší školy jako první v ČR s kettlebells systematicky cvičit.

V čem se liší kettlebells například od jednoruček? Některé kettlebell cviky lze samozřejmě cvičit např. s jednoručkami nebo jiným náčiním, ale jsou nejen dle mého nedostatečnou náhradou za kettlebells. Unikum kettlebells spočívá v jejich ergonomickém tvaru a posunutém těžišti, hrající klíčovou roli např. v nadhozech (clean), tlacích (press), balistických drilech (swing, snatch) apod. Kdo jednou vyzkouší, hned pochopí!

2. Můžeš nám říct, kdy jsi začal uvažovat o vytvoření systému KB5 a co tě k němu vedlo? Proč jsi se nezapojil do již fungujících mezinárodních organizací?

Já i moje žena Justyna jsme první a v ČR jediní oficiálně certifikovaní instruktoři nejprestižnější světové kettlebell organizace Russian Kettlebell Challenge, RKC. S cvičenci a instruktory různých mezinárodních organizací pravidelně spolupracujeme, máme za sebou x soukromých cvičení, lekcí, seminářů a na další se samozřejmě chystáme – dění na poli kettlebells a funkčního tréninku pravidelně sledujeme.

Design školy KB5 je kromě tradičních bojových umění a kettlebell pionýrů ovlivněn především moderním funkčním tréninkem, prací expertů jako jsou King, Cosgrove, Cook, McGill a další – jedná se o racionální, progresivní a komplexní systém, beroucí v potaz všechny aspekty silového a kondičního tréninku. Škola KB5 je de facto ve světě silového a kondičního tréninku ekvivalentem MMA ve světě bojových umění a sportů.

3. Co mě osobně překvapilo na systému KB5 byla postupná metodika školení. Můžeš nám popsat jeho smysl a jak se díváš na to, kdy se rovnou školí swing, snatch  apod.?

Systematický přístup v silovém a kondičním tréninku a vlastně v jakémkoliv lidském oboru je jedním z důležitých klíčů k úspěchu. Progresivní, inteligentně designovaný systém cvičení s kettlebells je jednou z hlavních deviz školy KB5 – de facto kopíruje standardní model klasického školního vzdělání: Level KB1 je mateřská školka, tj. seznamka a přípravné cviky, level KB2 škola základní, KB3 střední, KB4 škola vysoká a KB5 postgraduál.

Koncept návaznosti a progrese se prolíná celým systémem KB5. V kettlebell TGU se nejprve učíme zvednout kettlebell v leže na zádech, pak se přetočit a zvednout na bok, pak posadit, pak si kleknout, pak vstát. Podobně je tomu i s postupnou výukou jednotlivých cviků – swing staví na mrtvém tahu, snatch na swingu; press na TGU, jerk na pressu a podobně. Pro všechny cviky máme náročnější i jednodušší varianty, pro klienty všeho typu, od osob ve velmi špatném fyzickém stavu až po profi atlety.

Chce-li klienta někdo hned první den naučit press nebo snatch nebo desítky cviků bez ladu a skladu, rychle pryč! Systematický a progresivní přístup ke cvičení s kettlebells je více než nutnost – pokročilejší cviky prostě a jednoduše staví na důkladném zvládnutí základů.

4. U nás teď KB zažívá velký rozmach. Co říkáš na mnohá školení, které dnes probíhají či proběhly ( 3D Fitness, Fisaf , Girya Sport Federation/Face Czech, HKC… )?

Kvalitativní rozptyl je ohromný. Naprostá většina domácích „školení“, kurzů a lekcí kettlebell v ČR rovná se tragédie – spousta fitness instruktorů se chce svézt na módní vlně cvičení s kettlebells, pár jich do fitness centra pořídí a jedem. Laik to nepozná, klient se cítí „in“, odborník se směje anebo se s hrůzou drží za hlavu. Nemá cenu lamentovat, ten kdo chce, si cestu najde.

Není však jen zle, samozřejmě že se tu pořádá, zaplaťpánbůh, více a více kvalitních akcí, instruktoři jezdí do zahraničí apod. Našim instruktorům ostatně účast na jiných školeních jen doporučujeme, jen ať mají srovnání; jsme jen rádi, když se k nám z kvalitních zahraničních kurzů vrací s tím, že poskytujeme plně profesionální servis, nejen srovnatelný, ale lepší – to samozřejmě potěší.

5. Velká popularita KB k nám přišla i v rámci cvičení Crossfit, tam se cvičí ale způsobem, který je nezvyklý i u stávajících systémů jako je Hardstyle/RKC  či styl IGSF. Jak se na tento styl díváš a kde vidíš problém?

Častý dotaz! Z hnutí CrossFit mám z hlediska moderního funkčního tréninku jako takového velmi rozporuplný pocit. Výběr náčiní, cviků a podobně super, provedení v podání průměrného CrossFit fanatika a vůbec celkový systém cvičení, nevím nevím… Hlavně splnit úkol dne, že ano!

Na semináře a kurzy nám chodí poměrně dost CrossFit fandů, kteří s kettlebell samozřejmě již cvičí, takže možná bych se po absolvání kurzu KB5 zeptal jich. Moje zkušenost říká, že budou swingovat trochu jinak, ostatně jsme se tomu podrobně věnovali na portálu KB5.cz a ještě budeme.

6. Kettlebell se začíná rozšiřovat do bojových sportů což je jistě jedna z pozitivních věcí, stále však je zde mnoho chybných zažitých způsobů trénování. Jak se na to díváš a kde vidíš problém?

S náčiním alá kettlebell se v bojových uměních a sportech cvičí od nepaměti, a není divu, ostatně i já se ke kettlebells dostal právě ze světa „bojovek“. Mojí profesí je kromě silového a kondičního tréninku i výuka bojových umění a profesní sebeobrany, velká řada našich klientů se samozřejmě rekrutuje z řad cvičenců boxu, Muay Thai, zápasu, brazilského jiu-jiutsu, čínských i japonských stylů, Krav Maga, Systemy a tak dále, cvičení s kettlebells více a více využívají příslušníci branně-bezpečnostních složek i soukromých agentur.

Co se týče současného status quo silového a kondičního tréninku v bojových uměních a sportech? Problém je ten, že se instruktoři dále nevzdělávají – kdysi před lety  jim někdo řekl, že mají dělat tohle a takhle a tolikrát, a oni to tak dělají, roky a roky. Profesionálové – řekněme MMA zápasníci – mají trenéry-specialisty na boj ve stoje, v klinči, na zemi, na výživu a samozřejmě i na silový a kondiční trénink. V podmínkách amatérských klubů to samozřejmě není možné, ale je jen na trenérech, aby se dále školili a vzdělávali. Jejich svěřenci budou mít o poznání méně zranění a hodně lepší výsledky. Kettlebell je pro tento účel jedním z top univerzálních nástrojů, nejen pro bojové sporty.

 7. Vycházíte z moderních metod funkčního tréninku, jak se díváš na pojetí funkčního tréninku u nás, který především razí cestu v komerčních centrech a co pro tebe funkční trénink znamená?

Moje žena Justyna, jedna z vůdčích propagátorek funkčního tréninku v ČR, napsala na toto téma pro portál KB5.cz poměrně kontroverzní (a velmi úspěšný!) článek s názvem „Co je a především NENÍ tzv. funkční trénink“ (http://www.kb5.cz/2012/03/co-je-a-predevsim-neni-tzv-funkcni-trenink/).

Jak bych to shrnul v pár větách…  Funkční trénink je především o výsledcích, ne o jednotlivých cvicích nebo použitém náčiní. Funkční trénink je o metodě, individuálním přístupu, progresivním tréninku, pravidelném cvičení a postupném zlepšování, (p)rehabilitaci, práci na mobilitě/stabilitě, různých typech síly a vytrvalosti, rozvíjení základních pohybových vzorců pro zdraví a sílu, pro život.

8. Co bys poradil našim čtenářům, kteří chtějí cvičit s KB. Čím mají začít a kde neudělat chybu na začátku!

OK, jasně a stručně: Spěchejte pomalu. Chcete cvičit se „železem“? Zvládněte nejprve základní cviky s vlastní vahou (kliky, dřepy, shyby…). Pracujte na mobilitě a flexibilitě. Vyprázdněte svůj šálek  – kettlebell není jednoručka, budete s ní cvičit jinak a jiné cviky. Neexperimentujte, svěřte se profesionálům.