Pozitiva cvičení na gymnastickém míči

Gymnastický míč (známý také jako  Fit Ball, Swiss ball, Physio ball atd.) je pravděpodobně nejjednodušší a nejpoužívanější fitness pomůcka na současném trhu. Bohužel většina lidí, kteří si ho koupili, ho po dvou třech pokusech cvičení nechají doma zaprášený v rohu (nebo ještě hůř, ho nechají vyfouklý pod postelí). A to je velká škoda!

NEVHODNÉ POUŽITÍ

Ti další lidé používají velký míč jen jako oporu nohou na nekonečné zkracovačky či jako pomůcku k nejrůznějšímu válení. Často dnes můžeme vidět míč používat i v mnoha firmách u zaměstnanců v práci v rámci zdravého sezení na míči. Bohužel je třeba říci, že jde o nestabilní pomůcku  a tak nám míč bude jezdit při práci do všech stran a když tam neudržíme správnou pozici těla, stává se pro nás gymnastický míč naopak negativní pomůckou k sezení a ne něčím, co by nám pomáhalo. Jde sice o dynamické, aktivní sezení a může nám pomáhat, ale chybí nám u něj relaxační fáze a i na míči přece není problém ohnout záda.  Gymnastický míč je však rehabilitační pomůcka původem ze Švýcarska, která i když je vytlačována novějšími pomůckami, stále si rozhodně zaslouží naší pozornost. S pomocí trenéra či v rámci pokročilosti cvičence, je pro každého pozitivum,  přidat do tréninku prvek nestability, který automaticky nutí naše jádro více pracovat a pomáhá budovat rovnováhu a správné držení těla. Bohužel často se můžeme setkat jak u cvičenců, tak nevzdělaných trenérů, s nevhodným použitím míče jak na samotné cvičení, tak s nevhodným použitím v rámci tréninku klienta, který má  problémy se zády a trenér s tím není seznámen či špatně navrhne cvičení.

JAKÁ JSOU POZITIVA?

Zlepšujete své držení těla – správné cvičení s gymnastickým míčem stimuluje všechny ty důležité stabilizační svaly, které pomáhají udržovat zdravé držení těla. Je to proto, že ve správných pozicích tělo neustále pracuje na udržení svého těžiště.

 Posilujete své core– Použití gymnastického míče vyžaduje důsledné udržování stabilního jádra svalstva a pohyb je lépe aktivován a podporován jádrem.
Zlepšete svou rovnováhu a stabilitu, protože během pravidelných denních aktivit je vaše tělo napadáno mnoha vnějšími silami. Většina strojů v posilovnách jsou zase ukotvena k podlaze, které nevyžadují zaměstnávání naše stabilizačních svalů těla, naproti tomu gymnastický míč vyžaduje, aby tělo najednou zlepšilo jak sílu v rovnováze, koordinaci a stabilitě.

Efektivní rehabilitace – Vzhledem k tomu, že gymnastické míče jsou přirozeně nestabilní, sezení, cvičení nebo balancování na nich ve správných pozicích aktivuje nepřeberné množství stabilizačních svalů a zvyšuje efektivnější svalové funkce . Toto vše  je výhodné zejména při rehabilitaci, protože svaly jsou často inhibovány v důsledku zranění.

Těhotenství –  Gymnastické míče mohou používat s pomocí trenéra jak senioři, tak i těhotné ženy. Pro tyto skupiny klientů se dá trénink plně přizpůsobit a efektivně procvičit potřebné svaly v těle. Jedním z důvodů je to, že mohou např. u těhotných žen pomoci vykonávat určité cviky, které by jinak nebyly možné, vzhledem k jejich omezeným možnostem pohybu. Cvičení v těhotenství je důležitý způsob, jak udržet, aby jak matka, tak dítě byly zdravý a silní v průběhu celého procesu. Velké míče pomůžou v rámci správného tréninku při porodu a pomáhají jim udržovat správné držení těla.

Zdravá záda- Cvičení na gymnastickém míči neaktivují jen již tak často přetěžované vzpřimovače trupu, ale při správném cvičení mohou aktivovat i drobné svaly uložené hluboko v kostnatých zákoutí páteře nacházející se v transverzospinálním systému jako jsou multifidis či rotatores a často opomijený břišní sval transversus abdominis, které nám pomáhají udržovat stabilní páteř. Všechny tyto svaly jednají společně a pomáhají udržovat páteř zdravou a bez bolestí a dysbalancí. Dysfunkce nastane, když tyto svaly jsou slabé nebo nastane nerovnováha se svaly povrchními či svaly na přední straně páteře, jako je iliopsoas či rectus abdominis.

Existuje velmi mnoho cviků a variací s velkým míčem, neexistuje však žádný přesný předepsaný plán, jak použít gymnastický míč za účelem zlepšení své funkční síly a core stability. Klíčem k úspěchu je pochopení, proč se konkrétní cvičení provádí a jak to zapadá do toho, co se snažíte dosáhnout. Dle toho je pak možné udělat plán a cvičení použít.