Definice core a zlepšení výkonu

V core jsou definovány dva hlavní stabilizační systémy na těle, tedy lokální(vnitřní) jádro a globální(vnější) jádro. Často se ve sportovní přípravě bohužel na toto rozdělení moc nedívá a obě kategorie se míchají do sebe jako stabilizační svaly a i tak se poté volí trénink. Často můžeme vidět i naprosto zmatený výklad jako např zde, kde můžeme vidět příklad, jak to vypadá, když pejsek s kočičkou vařili dort.

 Na toto rozdělení je však třeba brát ohled a není možné vše míchat dohromady. Proč je pro nás toto rozdělení důležité? Správné hluboké dýchání bránicí, aktivace pánevního dna a následná aktivace transversu abdominis(TVA) a hlubokých zádových svalů je prvotní a nejdůležitější krok v tréninku, protože na rozdíl od globálních svalů, jde o přímé stabilizátory. Vzhledem k tomu, že TVA je aktivován vtažením břišní stěny dovnitř, jsou vnitřnosti (orgány uvnitř hrudníku) tlačeny vzhůru do bránice a dolů do pánevního dna k vytvoření intraabdominálního tlaku (IAP). IAP je v podstatě zvýšení tlaku uvnitř břišní dutiny. Často se však mylně vykládá špatně a to může vézt i až ke zranění.

Zatímco vnitřní (lokální) jednotka stabilizačních svalů je zodpovědná za rozvoj a udržování segmentální stability, vnější (globální) svaly jsou jen řídící šňůry zodpovědné za vytváření silového pohybu. Globální svaly nám bez správné funkce lokálních nezabezpečí stabilizační systém páteře.

Vnitřní jádro musí být silné, protože je to punctum fixum a pokud tak není, tělo potřebuje tuto nedostatečnost kompenzovat nějakým způsobem, což udělá obvykle tak, že bude aktivovat převážně jen povrchní vnější svaly. To může vést postupně k dysfunkci pohybového aparátu a pohybové asymetrii.

Hluboké dýchání je ve sportu velice důležité, protože pokud dýchate nesprávně, nebudete schopni rychle obnovit síly, a tedy na vše budete používat větší intenzivní úsilí. Budete mít problémy s krční páteří a zády, ale i problémy s trávením a dalšími problémy.

Účelem správné dechové techniky je vytvořit IAP. IAP vytváří stabilitu segmentů páteře. Když dýcháme správně, naše velké a poměrně silné části bráničních svalů bránice se dokážou sestoupit s nádechem více dolů a toto nižší postavení dechu v dutině hrudní a břišní tlačí vnitřní orgány dolů. Naše orgány nemají kam jít, naše TVA se zpevní, což způsobí, že naše břicho se rozšíří a zpevní. Dýchání tedy může být spolehlivým ukazatelem silného jádra.

 Při provádění silových vzpěračských cviků s velkou činkou je velká potřeba po stabilizaci. Tu mu nedá opasek či pouhý nádech dolů, ale správné zacházení s bránicí a pánevním dnem. To nám tedy následně chrání páteř.

Dýchání má také další výhody a to jsou.

1. Efektivita. Bránice a další vnitřní svaly musí být aktivovány a „zažehnuty“ prvotně před vnějším jádrem a dalšími svaly. To vám pomůže cítit se ve cvičení sebejistěji, bezpečněji – tedy silněji a stabilněji. Budete trénovat více efektivně, což následně povede ke zvýšení rychlosti a výbušné síly.

2. Zvýšení odolnosti. Sportovci se silným core (vnitřním jádrem) budou mít silnější vytrvalost. To znamená, že nebudou tak snadno unaveni během sportovních výkonů a následných zotavení k dalšímu výkonu.

3. Prevence úrazů. Vytvořením silnějšího vnitřního jádra, budete trénovat a pracovat se svými svaly ve správném pořadí. To je důležité z mnoha důvodů. Pokud je vaše vnitřní jádro slabé, vaše svaly jsou zmateny, co je jejich hlavní úkol. Kupříkladu, v případě, že je dost silný rectus abdominus , bude přebírat práci na úkor transversu abdominis. Což povede k horší stabilizaci páteře.