„Kipping“ shyby – proč něco dělat, když je to škodlivé a k ničemu

pullupshit2Jaký účinek a smysl má tento druh houpacích a trhavých shybů, používaných v crossfit oblasti, kromě toho, že se používá na soutěžích? To je otázka, kterou si pokládám jistě nejen já. Tento druh cvičení je však nejen směšný a zbytečný, ale i nebezpečný. Zde je pár bodů, proč toto cvičení nedělat.

Nezlepší Vaši sílu

Pokud nemáte sílu na to, abyste udělali dostatek opravdu striktních a technicky vhodných shybů, pak je v základě špatné dělat tento druh pohybového vzoru. Nejen, že tento druh „kipping“ shybů Vám nepomůže v tradičním shybu, ale naopak Vám naruší neuromuskulární koordinaci svalů při potřebném pohybu. Samotný technický shyb je velice těžký a proč si pomáhat k něčemu, co bych v základě měl provádět svaly, které jsou k danému pohybu určeny? Obelhat svůj pohyb, znamená obelhat svojí sílu, svůj výkon!

Nedochází k žádné stabilizaci

Při tomto druhu pohybu dochází k nestabilitě ramenního kloubu a nestabilitě thorakolumbální oblasti. Jestliže neprovádíte pohyb v určité kloubní centraci, motorické kontrole a svalové koordinaci, bude docházet k značnému přetěžování. Je logické, že když neudržíte tyto dva segmenty stabilní, nedochází ke stabilitě lopatek či core stabilitě, tudíž ohrožujete své tělo bolestmi, dysfunkcemi, zraněním. Co se týká svalů, logicky určité svaly budou nadužívané, protože nedochází k optimálnímu řízení pohybu, tedy dřív či později dojde k patologické situaci a poškození. Dokážu i pochopit, že vhodný nácvik zhoupnutí může někde pomoci, rozdíl je však něco dělat jednou, dvakrát či stokrát a na čas.

Shyby jsou zcela jiný pohybový vzor

Shyby jsou pohybový vzor, který je znakem krásy core stability a svalové koordinace a síly.SHYB „Kipping pull up“ tudíž nelze ani považovat za shyb jako takový stejně jako mnoho dalších pseudoshybů. Jestliže tuto stabilitu nebudeme využívat a náš pohyb nebude kontrolovaný, tělo bude využívat jiné struktury, kloubní prostředí bude značně stresové pro naše svaly, vazy, šlachy, bursy. Navíc náš mozek se odnaučí využívat naše svaly v optimálním timingu. To vše dramaticky zvedá riziko zranění a možných bolestí a dysfunkcí.

Síla ramen a „kipping“ shyby

Provádět tento druh „kipping“ shybů bez předpokladu síly a stability ramen a lopatek, znamená jen nebezpečí zranění či postupných mikrotraumat, která budou vznikat. Ramena jsou velice křehký kloub, který potřebuje stabilní prostředí v pohybu. V opačném případě může vzniknout trvalá nestabilita a opakující trauma v oblasti předních struktur ramene. Také zde hrozí patologický stav v oblasti rotátorové manžety. Svalstvo, které podporuje stabilitu lopatky, je nejsilnější, když jsou ramena a lopatky v depresi a neutrální poloze jak v pohybu cestou nahoru, tak cestou zpět.

Proč dělat něco, co Vám nepomůže v celkovém silovému zlepšení? Proč dělat něco, kde existuje vysoké riziko zranění? Proč dělat něco, co kritizují největší osobnosti silového a kondičního tréninku?

(Autor: Martin Snášel)

kipping